Mijn naam is Gertje Hutschemaekers. Sinds 1975 heb ik als dwarsfluitdocente op verschillende muziekscholen gewerkt.

In het zelf musiceren en in het lesgeven heeft de volgende vraag me altijd intensief bezig gehouden: ‘hoe kan ik muziek leren en spelen, zonder te veel spanning op te bouwen en het plezier in de muziek te verliezen?‘

Gertje Hutschemaekers

De Alexandertechniek levert een passend antwoord én een praktische methode. Vanaf 2001 werk ik als ‘praktijk Amaryl’ voor lessen dwarsfluit en alexandertechniek. Alexandertechniek geef ik individueel en in groepen. Onder mijn leerlingen bevinden zich musici, mensen met lichamelijke klachten, zwangere vrouwen. Daarnaast geef ik workshops aan koren en orkesten. Ook werk ik als gastdocent aan het Noord-Nederlands Conservatorium en verzorg ik cursussen met collega’s uit andere disciplines (zang, Feldenkraismethode). Verder werk ik samen met ProMind, een psychologenbedrijf dat gespecialiseerd is in trajecten voor mensen met een whiplash of een burn out, dat haar cliënten standaard een intensief alexandertraject aanbiedt.

Daarnaast ben ik mede-oprichter + -leider van het  Alkmaars Geheugenkoor

 

Mijn manier van werken is direct en betrokken,                                                                      
vanuit rust en met humor.

Opleidingen

  • Hoofdvak dwarsfluit bij Adriaan Bonsel aan het Utrechts Conservatorium:
  • leraar alexandertechniek bij Tessa Marwick en Paul Versteeg: Alexandertechniek Centrum Amsterdam

Beroepsvereninigingen

Ik ben lid van de  volgende beroepsvereniging:

  • de Nederlandse Vereniging van Leraren in de Alexandertechniek (NeVlat)


 Cursussen 

  • Magnified Healing, Zelfmanagement en ondernemerschap
  • Zwangerschap en alexandertechniek, bij Ilana Machover in London
  • Alexandertechniek bij hardlopen (Malcolm Balk) en zwemmen (Steven Shaw)


Referenties
Jan van Zelm, zanger (o.a. in het Groot Omroep Koor) en hoofdvakleraar zang aan het Prins Claus Conservatorium:
“Alexandertechniek heeft zich bewezen als een fantastisch hulpmiddel voor musici. In de lessen bij Gertje en in de cursussen en projecten die we samen organiseren ontstaat iedere keer weer de ervaring dat het beste wat ik in me heb moeiteloos gemanifesteerd wordt….

Pieter Heijbroek, IT-medewerker en muzikant:
“Ik nam alexanderlessen uit nieuwsgierigheid en met de intentie om mooier muziek te kunnen maken… Tijdens de lessen werd ik me veel bewuster van mijn houding en ontdekte ik de enorme kracht in mijn lichaam zit als ik een andere houding kies. Met Gertjes vaardige, lichtvoetige begeleiding en heldere feedback, word ik uitgenodigd om te benutten wat ik in mijn mars heb. In mijn werk als IT-consultant merken mijn collega’s en projectleiders dat ik meer gefocust en effectiever ben en meer verantwoordelijkheid neem. Tot slot boek ik tot mijn vreugde muzikaal ook veel progressie.”

Hanneke Vries, lid management team Artiance (Centrum voor de kunsten)
Ik geef theaterlessen. Ik sta zeker en ontspannen voor een groep.
Wat is het dan toch verrassend én prettig dat ik door een paar ‘simpele’ alexandertechniek aanwijzingen voel dat het nog beter kan.  ‘Voel de ruimte achter je’ bedenk ik me nu vaak als ik met een groep werk. En er komt een bepaalde rust over me waardoor ik intenser (beter)  kijk en ervaar.
Na deze ervaring heb ik Gertje zien werken met een meisje dat auditie wil doen aan de toneelschool. Een monoloog van Tjechov. Prachtig om te zien hoe zij haar begeleidt en coacht om dichter bij haar zelf te komen. Iets loslaten om daarna bewust weer iets in te zetten wat je nodig hebt voor je spel. Dit alles heeft er toe geleid dat we onderzoeken hoe we Alexander in kunnen zetten binnen Artiance voor leerlingen muziek, theater en beeldend.

naar boven