Achtergrond van de alexandertechniek

“De alexandertechniek heeft me geholpen om blokkades
los te laten, energie vrij te laten stromen en om te gaan met
mijn haast verlammende podiumvrees.”
(William Hurt - filmacteur)

Wie was Alexander?
Alexander met kindF.M. Alexander (1869-1955) werd geboren in Australië. Als jonge en veelbelovende voordrachtskunstenaar kreeg hij grote problemen met zijn stem en ademhaling (heesheid tijdens optredens en sterk hoorbare ademhaling). Medische hulp schoot tekort. Omdat hij zijn carrière niet wilde opgeven, ging hij op zoek naar een oplossing. Hij observeerde zichzelf met behulp van spiegels en experimenteerde. In tien jaar ontwikkelde hij een techniek waarmee hij zijn stem- en ademhalingsproblemen oploste. Bovendien gingen zijn algehele gezondheid en vitaliteit vooruit. Ook kon hij met deze methode anderen helpen, bij zeer uiteenlopende klachten. Dat werd vervolgens zijn tweede en belangrijkste loopbaan, eerst in Australië en later in Engeland. Na jaren van succesvol werk richtte hij in 1931 de eerste school voor leraren in de alexandertechniek op. Sinds een tiental jaren zijn er ook in Nederland mogelijkheden voor het volgen van lessen en opleidingen voor leraren.

Engeland is het centrum voor alexandertechniek. In veel Engelse kunstopleidingen is alexandertechniek een gangbaar onderdeel van de opleiding. Ook op verschillende HBO kunstopleidingen in Nederland is alexandertechniek opgenomen in het curriculum. Voorbeelden: de conservatoria van Amsterdam, Utrecht, Tilburg, Den Haag, Rotterdam en
Groningen, en de afdeling theater en dans van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

“Je gaat dingen in je houding veranderen om het goed te krijgen. Daar wordt het niet beter van. Nu leer ik met alexandertechniek alles heel soepel en ontspannen te houden” (Anner Bijlsma, cellist, kreeg klachten na een verwaarloosde whiplash en moest een tijd stoppen met spelen).

ProMind, een psychologenbedrijf dat gespecialiseerd is in trajecten voor mensen met een whiplash of een burn out: “De combinatie van psychologische interventie en alexandertechniek is een zeer vruchtbare. De cliënten ervaren alexandertechniek als heel prettig in het reïntegratie proces. Maar ook daarna. Het helpt hen stress te reduceren en in een vroeg stadium te herkennen. Met het geleerde wordt eventuele spanning sneller verwerkt en tot normale proporties teruggebracht.”

evolutieInmiddels zijn de effecten van alexandertechniek ook uitgebreid onderzocht, met name bij mensen met klachten (lage rugpijn, nekklachten, Parkison, RSI). Hierbij valt op dat alexandertechniek een blijvende vooruitgang op lange termijn bewerkstelligt.

Uitgebreide informatie hierover vind je op de Engelse alexandertechnieksite: www.stat.org.uk.
Een recent Nederlands onderzoek over de toepassing van alexandertechniek bij violisten is te vinden op: www.violinistinbalance.nl

naar boven